Aborre och tankekraft

Två saker hjälper när man är fastspänd i en ansiktsmask av det mera obehagliga slaget.

1. Att ha ett gosedjur som man fått av världens bästa person. Gosedjuret är dessutom en aborre. Kan det bli bättre?

2. Positivt tänkande. Eller egentligen kraften som finns i tankar. Istället för panik tvingade jag min hjärna att tänka lugna och vuxna tankar. Det funkade. Ett exempel på sådana tankar är "la,la,la...det blir bra" till skilnad från "OMG Jag döööör!!!! Måste komma loss nu!!!"

Nu gick hela grejen bra. Allt flöt på smidigt. Sköterskan är världsbäst. Jag blev så uppfylld av hennes snällhet och hur bra att gick att jag tackade och sa "vi ses nästa vecka då!". "Eh, nej det gör vi nog inte. Jag jobbar här. Du ska börja med strålning då."

Aha. Jag hade inte fattat riktigt. Hur som helst. Nu vet jag var strålningen hamnar, var jag komer få kala fläckar samt hur jag troligen kommer att må. Först fick jag lite panik. Därefter infann sig ett lugn. Det är ju klart man fixar allt man måste fixa. Fast sen kom paniken igen.

Nu är jag i alla fall vid gott mod. Jag ska prata med psykologen på onkologen på måndag. Det känns bra. Man blir ju lite vrickad om man ska tänka en massa ologiska (onkologiska?)  tankar ensam. Bättre att ventilera med ett proffs.

Idag börjar helgen. Sambon kommer inte hit, jag ska inte dit heller. Deprimerande! Jag skulle vilja ha en massa roliga kompisar här. Damn it. Varför kan ni inte bo här alla roliga människor?! Inte för att det inte är roligt med mormor och mamma och pappa...eller för den delen syskonbarn eller grannar....men ja... jag vill hänga med kompisar helt enkelt. Helst av den typen som kan få mig att tänka på annat en stund.

Hittade dagböcker från gymnasiet förut. De var fasansfulla att läsa. Vilken vidrig tonåring jag var. Gnällde och klagade, missnöjd med massor. Nej, det duger inte. Man får försöka att vara positiv. Jag kommer bli ännu bättre på det bara det blir mera vår och jag får bo i min stuga!!!!

Tills dess så förhåller jag mig medelpositiv.

Kommentarer
Postat av: Karolina the "ekolognörd" för tillfället (eller kommer det alltid vara så?)

Jag kan absolut inte tänka mig något bättre att ha med sig än en abborre - den är en bra fisk ut klimatsynpunkt, fångas utan bifrångst och fisket trålar inte sönder havsbotten. Den är i en låg trofinivå (ingen toppredator som man ska undvika, typ gäddan som anrikas av bly i våra vackra insjöar) och är vacker så det glänser. Dessutom misstänker jag att din abborre är mjuk =)

2009-03-20 @ 19:01:42
Postat av: Tommy the rainbow warrior=)

Tjosan Helena!



Den där masken verkar vara lite av ett flummigt föremål. Är det som när det börjar klia under foten när man har slalompjäxor eller skridskor på? Ifall det börjar klia i ansiktet då vill säga? Är det öppet vid ögona förresten? Eller måste du blunda medans denna skapelse är på? Har du fått motivmåla den? Det skulle ja ha gjort om ja hade fått en mask under min behandling=)Många frågor om en mask märkte ja, du får hojta till om det är schlete å prata om denna tingest.

Måste du ligga inne under hela strålningsbehandlingen eller får du dansa hem ifrån hospitalet mellan sessionerna?



Ja sänder dej nåra av mina bästa happy thoughts å kom ihåg att finns viljan så finns det en väg=)



Fridens liljor!

Tommy



2009-03-20 @ 19:54:35
Postat av: Helena

Som svar på Tommys frågor:

Masken är en rosa plastsak som de liksom smält över fejjan så att den passar min ansiktsform. Den har massor av hål i sig så jag får luft och så. Jag har inte upplevt att jag velat klia mig men det är lite töljigt att den sitter så tajt. Jag hoppas jag klarar mig undan klådan. :-) Jag skulle hemskt gärna måla den men de har tejpat den full av märken o dessutom så har de målat med spritpenna så de vet var de ska stråla. Jag får åka hem mellan behandlingarna men mår jag risigt så kommer jag slagga på patienthotellet troligtvis. Jag ska i alla fall satsa på att åka hem ofta. Man vill ju uppleva våren i Blomskog! :-)

2009-03-20 @ 21:57:07
Postat av: Sofia.N

Hej Helena! Vad härligt att ha en blogg att skriva av sig allt o inget på!! :o) Gillar din positiva inställning, såklart att det inte är helt lätt att vara det alltid men jag tror man kommer väldigt långt på det! Möta våren i Blömske inte helt fel faktiskt! Kram Sofia

2009-03-21 @ 21:55:25
Postat av: Anna-Stina

Du verkar ha en riktigt bra tankekraft! :) Men bra ändå att du ska träffa en psykolog. Ofta får man perspektiv som man kanske inte hade kommit på på egen hand. Det kan också kännas bra att prata elände med någon som har betalt för det...

2009-03-21 @ 22:46:27
URL: http://knoppenihjarnan.wordpress.com
Postat av: Flisalisa

Hej Helena,

kul att kunna ta del av din vardag och lite av dina tankar.

Hoppas du haft en trevlig helg (även utan sambon. Min var ocksa ute pa vift, men ibland är det ju skönt utan :-) )

Ha det bra i morgon.

Kram kram

2009-03-22 @ 18:57:58
Postat av: Tommy

Ja tackar ödmjukast för alla svaren=) Hur är maten där förresten? Har dom samma förkärlek till senapsmarinerade biffar där du är som dom hade i här i Karlstad tro?



Fridens liljor!

2009-03-23 @ 00:04:34
Postat av: Linn

Hej Helena!

mycket trevligt att få läsa lite om hur du har det! måste va skönt att få skriva av sig lite.... sköt om dig vännen. hoppas vi ses i blomskog snart då :) kramar på dig

2009-03-23 @ 10:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0