Astro vaddå sa du?

En hjärntumör....

Det är inte så farligt när man tänker på det. Jag kan komma på massor med saker som skulle vara mycket värre, men folk tenderar att inte tro mig när jag säger det. Testa mig så får du se. Jag vet lätt 100 saker som är värre.

Fast det är klart, jag tycker inte det är asroligt att ha en tumör. Tyckte jag det skulle nämnda tumör nog sitta på nåt ställe i skallen som gjorde mig personlighetsförändad och allmänt "weird".

Min tumör hade det tjusiga namnet astrocytom grad II. Detta innebär att det är en typ av tumör som vill komma tillbaks och den är dessutom elakartad. Grad två betyder att den är elak men inte aggressiv. Ganska sweet, fast det är klart, jag skulle hellre se att det vore en godartad tumör om jag nu prompt måste ha en.

Jag opererades 2004 på hösten. Det gick fint fast jag mådde lite märkligt, främst psykiskt. Hela grejen med att bli opererad i huvudet är rätt dramatisk...fast det gör inte så ont. Passar mig utmärkt då jag dels är känslig för smärta och dels är en drama queen av stora mått.

Sedan första operationen har jag kollats regelbundet så tumören inte ska komma tillbaks. Det gjorde den dessvärre..och i november 2008 fick jag bekräftat att det skulle bli en operation.

Den 21 januari 2009 opererades jag vid KS Solna och där är dom sjukt bra på sitt jobb. Jag vaknade och hade synen och alla andra sinnen i gott behåll.

Sedan dess har jag bott hemma hos mor och far för att bli återställd. Efter operationen fick vi beskedet att jag måste strålas för att kunna förebygga att fler tumörer uppkommer.

Från och med måndag ska jag strålas 5 gånger i veckan under de närmsta 5,5 veckorna. Inte ett drömläge preis, men om det är det som ska till för att åtminstone minska risken för fler tumörer så so be it!

Kommentarer
Postat av: Hanna D

Att ha positivt tänkande är något som gör att du kommer klara detta mycket bättre än om du hade deppat ihop helt. Du kommer ju tids nog bli av med detta för gott också får vi hoppas i och med din strålning. Hoppas att du och mor kommer hit fram mot sommaren när du är färdigstrålad och frisk :) Kan ju vara något att se framemot i dessa tider. Du är en stark kvinna Helena och jag beundrar dig. Stor kram

2009-03-18 @ 19:13:10
Postat av: R

Du är otroligt stark!

Jag undrar en sak, om det inte är för mycket besvär...

Hur började det? Symptom och sådär, hur gick det till med läkarbesök? Jag har fått en remiss till röntgen nu på fredag och även om jag vill vara positiv så är jag rädd...

Jag har inte läst hela din blogg, så kanske har du skrivit om det någonstans, men ja om du orkar så mejla gärna till: [email protected]

Jag tycker att du är supermodig! Önskar dig all lycka.

Kramar!

2009-05-06 @ 16:13:33
URL: http://thenightslight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0