Städning, föräldrakärlek och att vara tillfreds.

Egentligen är jag inte särskilt high maintainance...det är säkert. Ge mig choklad, ett tak över huvudet och en livstidsranson av bra böcker så klarar jag mig. Sedan den här vårens behandlingar av min nu så sargade hjärna (ack och ve!) är jag ännu mindre anspråkslös. Jag är väldigt nöjd över små saker. Till exempel är jag jättetacksam över fint väder, över att slippa yrsel och över att ha ett eget hus att bo i.

Idag har jag varit seg och trött, jag har inte kommit mig för att göra något....eller jo, jag har faktiskt bakat bröd. Fast det är världshistoriens simplaste bröd så det förtjänar knappast att kallas för bakning.

Receptet är som följer:

4 ½ dl vetemjöl
4½ dl grahamsmjöl
2 1/4 Vetekross
1 dl vetekli
1 dl solrosfrö
1 dl linfrö
1½ dl bikarbonat
1 dl farinsocker
1 liter filmjölk

Rör ihop alltihop. Smöra 2 brödformar. Häll i smeten. Grädda i ugnen i 40 min på 200 grader. Sänk därefter till175 grader och grädda i 20 min till. Alltså sammanlagt 60 min i ugnen.

Tadaaa! Obs! Solrosfröna blir gröna i ugnen. Det ser äckligt ut men det ska vara så.

Hur som helst, efter bakningen kom jag mig inte för något alls. Det är här mina fantastiska föräldrar kommer in i bilden. De kom hit efter jobbet, satte igång att städa klart allt det som jag inte orkat fixa! Ikväll gjorde vi klart hela huset så nu är här fulländat. Jag har världens hemtrevligaste och skevaste palats/sommarstuga! Det är egentligen mera än en sommarstuga men om jag skulle tvingas bo här en vinter så tror jag att jag skulle avlida. Det är ett katastrofalt ställe att bo på när det är kallt, men som sagt, som sommarstuga är det perfekt.

Nu är det bara för lämmeltåget av besökare att komma! Jag ska baka lite kaffebröd, sen är jag redo för horder av besökare. :-)

Jag har det oförskämt bra just nu. Om man jämför med förra året så är livet mycket bättre nu. Det kanske man inte kan tro, med tanke på mitt "medical record" men jag hittade min dagbok från förra året och kollade vad som stod från den här tiden. Det enda jag skrivit var en massa gnäll och tjat!! Jag var banne mig inte tacksam för ett endaste dugg. Fy vad ledsamt att vara sån! Nej, man måste se de bra sakerna, annars blir allt förbaskat tungt.

Jag har dåliga stunder, dåliga dagar och ibland till och med dåliga helger. Fast det gör inte så mycket, för jag har bra dagar också! Jag låter nog överdrivet käck och hurtig, kanske till och med tillgjord i all min positivitet. Det må så vara men jag är faktiskt genuint tacksam över alla bra saker jag har i mitt liv. Det är lättare att uppskatta livet när man varit sjuk, så klart....jag hoppas bara att jag inte förlorar den här känslan när jag fått mera distans till min sjukdom. Man får aldrig ta livet för givet!

Hoppas ni alla får en alldeles otroligt bra helg och att vi får superbra väder, över hela Sverige och tja, i Bremen.

Tjing.

ps. Tack igen för fröpåsen jag fick på posten L. Jag ska så dom nu  i helgen tänkte jag. Spännande! Jag kan satsa mera på min grandiosa odling nu när huset är klart. Det är bra för jag har cirka en miljon fröpåsar kvar ju.

Kommentarer
Postat av: Desirée

Grymt! Jag ska testa!

Nu när man har läst den hemlige kocken och vet alla tillsatser i allt är det nog bäst att lära sig baka själv...

2009-05-16 @ 09:06:43
URL: http://kadoff.blogg.se/
Postat av: Anna-Stina

Jag tycker att det låter väldigt mysigt med huset och bakandet :-)

2009-05-18 @ 22:14:35
URL: http://knoppenihjarnan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0