Att må bra. I själen.

En person frågade en gång mig om jag mådde bra i själen. Det är en oväntad fråga när man får den, men börjar man tänka på det så är det sjukt bra. Vid frågan "hur är det?" eller "är det bra?" så förväntas man ju svara "jodå, det är bra" annars blir den andra parten kanske skitskraj. Om jag skulle få frågan "hur mår du i själen?" idag...då hade jag nog svarat att jag mår sådär. Det är en lite dålig dag idag.

Det skulle bli en bra dag...men sånt rår man inte alltid över, och helt ärligt så är det okej att må lite tjyvigt ibland. De dåliga dagarna gör att jag uppskattar de bra så oändligt mycket mer!!

Respekt till de som mår dåligt i själen men som ändå orkar tuffa på och ta sig ur sånt. Jag lider knappast av nån depression, men i den situation som jag befinner mig i just nu så är livet väldigt upp och ner. Vidare så är jag en person som är ganska mycket upp och ner, även när livet är helt jävla fantastiskt.

Jag jobbar på att acceptera att jag får må risigt, jag får ha dåliga dagar. Det får alla ha, men konsten är väl ändå att inte låta de dåliga dagarna ta över alldeles.

De senaste dagarna har jag läst Tove Janssons korta berättelser. Främst de i boken "Det osynliga barnet". Det är något så fantastiskt i hennes språk, så otroligt fina och kloka sanningar i dessa barnberättelser.


Vad är ironisk? frågade Mumintrollet. Nå, föreställ dig att du snavar på en klibbsvamp och sätter dig mitt i den rensade svampen, sa Tooticki. Det naturliga vore förtstås att din mamma blev arg. Men nehej, det blir hon inte. Istället säger hon, kallt och förkrossande: Jag förstår att det där är din uppfattning om att dansa, men jag vore tacksam om du inte gjorde det i maten. Så, ungefär.

Fy så obehaligt, sa Mumintrollet.

                                 - Det osynliga barnet


Jag har unnat mig sinnessjukt mycket böcker på rea idag. Allt från meditation till Erlend Loe och Lär dig att läsa tankar av Henrik Fixelius eller vad han nu heter. Böcker är en fantastisk lyx och jag kommer fortsätta köpa nya tills jag får göra gångar i mitt hem för att komma fram mellan dom.

Framför allt så är det intressant att boken om tankeläsning är sjukt tung trots att den är jättetunn. Enligt bokaffären så är den tryckt på extra tjockt papper. Så nu vet ni det.

Mössen har fått ta över efter aborrenallen, de passar bättre. Namnen förblir hemliga. Dock kommer bilder inom kort.

Tjing


Kommentarer
Postat av: Anna-Stina

Man får acceptera att man har dagar då man inte mår så bra. Även om man tycker att man "borde" må bra. Din situation är så extrem just nu, så det är nog omöjligt att förutsäga hur man kommer att må från dag till dag. Men du verkar ha väldigt bra strategier för hantera alltihop i den mån det är möjligt.

2009-03-26 @ 15:57:58
URL: http://knoppenihjarnan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0