Not over yet.

Jag har mått bra länge nu. Haft små, små bakslag men på det hela taget haft det riktigt bra. För ca en vecka sedan kom ångesten tillbaks. Inte som en flodhäst över bröstkorgen men mer som ett askmoln av kvardröjande ångest och oro. Min hjärna ville inte släppa taget om denna oro utan den har stannat kvar i en vecka. Inte så att jag levt i ett konstant ångesttillstånd, men som något som hotar att hoppa fram när jag minst anar det.

Det är förjävligt att må såhär. Jag vill inget hellre än att må bra...men istället har jag känt mig sorgsen och fylld av ångest. Jag kan likna det vid att gå på tunn is över en frusen sjö. När som helst kommer jag trampa igenom. Under veckan som gått har jag gjort just detta. Trampat igenom. Då kommer oron och känslan av att det kokar i mitt huvud. Jag blir inbillningssjuk och orkar inte ta in något alls. Igår fick jag mitt gamla symptom "yrsel" vilket egentligen är psykiskt....jag får en känsla av obehag, tunnelseende o yrsel men som inte beror på något annat än denna ångest o oro.

När jag inte mår bra, då blir tillvaron så stor. Allt tar jag in på samma gång....det är som att jag inte kan sortera intrycken utan skallen svämmar över av oro. Jag vet att det går över och jag vet att det inte är farligt. Men jag VILL inte må såhär. Jag vill må bra, ha vardagsbekymmer som alla andra och inte vara fast i min egen grubblande skalle.

Jag inbillar mig att livet vore tusen gånger enklare om jag inte haft mitt grubblande sätt. Redan innan sjukdomen var jag inbillningssjuk och neurotisk. Det är verkligen ironiskt att en sådan som jag skulle få en neurotisk sjukdom.

Jag vet varför jag trillat ner i min ångestgrop igen. Jag var på MR i måndags och om några veckor kommer svaret. Jag är så in i helvete rädd. Tänk om... tänk om....ja tänk om vaddå? Jag är rädd att tumören är tillbaks, eller ännu värre, att den är tillbaks men i en uppgraderad version så att den är mera agressiv och kanske till och med dödlig.

Jag är rädd för att behandlas igen, för att inte få leva som alla andra. Jag är rädd för att dö.

Räddningen i denna oro är A. Han är trygg och stark och han visar ingen oro. Istället försöker han få mig trygg genom att sakligt resonera kring dessa saker. Vad gjorde jag utan honom?!

Vad som än händer så ska det ordna sig. Jag får leva med min oro. Att förneka den gör inget bättre.



Kommentarer
Postat av: Mia

Usch&fy..denna ångest..jag har peppar,peppar inte haft ett enda återfall men kanske det kommer när jag bemästrar min vardag och fåt tid till annat..just nu arbetar jag järnet (flyr kanske?)

Jag VÄGRAR tänka sjukdom utan försöker bygga mig stark för att "om ifall att"..jag är oxå neurotisk men just nu jobbar jag på en avd på sjukhuset där folk är i slutskedet och vissa dör och då inser jag att jag är inbillningssjuk..

Jag håller mina tummar&tår för ditt MR-svar!!

Kram

2010-05-01 @ 14:20:58
URL: http://www.vikingjoddlare.blogspot.com
Postat av: Mia

Hur har det gått för dig?Hoppas ditt svar var bra.

Kram

2010-06-28 @ 20:22:52
Postat av: Ida

Ja hur är det, du har inte skrivit på jättelänge ju. Jag har också haft två hjärntumöroperationer, du får gärna skriva till mig..

2010-11-27 @ 22:13:20
Postat av: Helena

Hej!

Jag har det bra. Den senaste tiden har jag känt mig riktigt bra...men det är så mycket jag kämpar med...ska lite till för att få mig orolig och må uselt. Dock kämpar jag på och ska förhoppningsvis få en ny samtalskontakt snart. Inget nytt mr förns under 2011. Tills dess lever jag på. Man kan inte göra annat än att blicka framåt!

Styrkekramar till er andra som läser!

2010-11-30 @ 23:42:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0